Home Aikuiset Matkustaa Pyörällä Pariisiin halki Euroopan – Fiiliksiä

by Timo Hirvonen
Pyörällä Pariisiin
Tarinoiden taival:FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Matka pyörällä Pariisiin Euroopan halki on ohi, vaikkei mieli sitä vielä oikein ymmärräkään. Kokemusta täytyy mietiskellä rauhassa, koska sielu on vielä pyörän selässä. Tarkoitus oli kirjoittaa matkapäiväkirjaa joka päivä, mutta ei siihen ollut voimia tai oikeastaan aikaakaan kirjoittaa. Mitä matkasta jäi käteen ja minkälaista pyöräily lopulta oli?

Pyörällä Pariisiin – Reitti

Pyöräilyurakkamme pituus oli yhteensä vajaa 1200km, riippuen siitä lasketaanko pyöräilyt Rautatientorilta Vuosaaren satamaan (17km) sekä siirtymä Travemünden satamasta ensimmäiselle hotellille (22km) mukaan.

Rautatientori – Vuosaari 17km
Päivä 1: Travemünde – Lüpeck 22km
Päivä 2: Lüpeck – Bücken 206km
Päivä 3: Bücken – Rheine 149km
Päivä 4: Rheine – Vlodrop (Hollanti) 205km
Päivä 5: Vlodrop – Mur de Huy nousu – Rochefort (Belgia) 179km
Päivä 6: Rochefort – Soissons (Ranska) 204km
Päivä 7: Soissons – Pierrefonds linna – Senlis 79km
Päivä 8: Senlis – Pariisi (51km) +11 km hotellille

Ohessa Heiluva setä -blogin Samuli Pahkalan tekemä oiva interaktiivinen kartta reitistämme. Yllättävän pitkä matka tuli pyöräiltyä, kun karttaa katsoo.

Lähdön huumaa

Noudatimme kuuliaisesti hyväksi koettua aikataulua, jolloin herätys koitti aina kukonlaulun aikaan kello 5.30. Huonekaverilleni Juulialle ja minulle muodostui vallan toimiva aamurutiini, jotta pystyimme maksimoimaan unen määrän. Keho todella tarvitsi mahdollisimman paljon lepoa varsinkin ensimmäisinä kolmena päivänä.

”Aikainen herätys edellisen päivän 205 km jälkeen tuntuu tahmealta”

Aamiainen oli tarjolla aina tasan kello kuusi, jolloin ahdoimme itsemme niin täyteen energiaa kuin napa veti. Toiset pystyivät syömään makkaroita ja pekonia, kun taas itse pitäydyin aika pitkälti puuro- ja leipälinjalla. Tiedän, että se saattoi olla liian köykäistä, mutta tuohon aikaan on hieman haastavaa saada kovin proteiinipitoista ruokaa vatsaan tiukalla minuuttiaikataululla.

Aamiaisen jälkeen oli hoidettava reissukassit ja päivän aikana tarvittava varustelaatikko huoltoautoihin ja laittaa pyörä lopulliseen ajokuntoon. Puoli tuntia kului siis aamutoimiin, toinen puoli tuntia aamiaiseen ja viimeinen vartti pyöränhuoltoon, jossa täytyi muistaa pumpata pyöränkumit, täyttää juomapullot ja laittautua siistiin paririviin toinen klossi kiinni polkimessa, kunnes kello 6.45 kajahti käsky: ”Ja liikkuu!”

Päivän pyöräily

Keskimääräinen pyöräilyvauhtimme oli 25km/h, mutta se toki vaihteli maaston mukaan merkittävästi. Alamäet menimme usein niin kovaa kuin pääsimme eli noin 40-60km/h, jolla vauhdilla pääsimme usein pitkälle ylös seuraavaan ylämäkeen. Ylämäkiä poljimme taas niin hitaasti kuin mahdollista ja mahdollisimman pienellä vaihteella säästääksemme voimia. Tällä vauhtikombinaatiolla pysyttelimme peruskestävyysalueella lähes koko matkan, mikä taas mahdollisti pitkät päivämatkat ilman totaaliväsymystä ja kaikki kunnosta riippumatta pysyivät hyvin mukana.

Taukoja pidimme noin tunnin tai 25-30km välein. 10 minuutin biotauoilla kävimme vessassa ja täytimme vesipullot, 20 minuutin välipalatauoilla saimme kevyttä syömistä ja juomista ja 30 minuutin pitkällä lounastauolla ehti vähän oikaista maahan venyttelemään hetkeksi.

Hotellille saavuimme yleensä noin kello 17-19 välillä riippuen päivän kilometrimääristä. Ensiksi huollettiin ja pestiin pyörät, sitten saatiin huollolta valmiiksi tsekatut huoneet ja päästiin suihkuun. Illallinen oli buukattu kello 19.30 ja aika pian tämän jälkeen ihmiset valuivat yksi toisensa jälkeen huoneisiinsa. Välillä tosin ilta saattoi hieman venähtää ihanien ihmisten seurassa hauskoja jutellen ja laulaen.

Nähtävyydet matkan varrella

Pyörällä ehtii nähdä huomattavasti enemmän kuin autolla ja näkemistä riitti heti, kun maisemaa dominoivat maissipellot Saksan jälkeen loppuivat. Harmi vain, ettemme voineet turvallisuussyistä ottaa kuvia pyörän selässä.

Kauneimmista maisemista ja mieleenpainuvimmista paikoista nautimme Saksan Rheinen kaupungissa sekä Belgian Rochefortin luksushotellissa La Malle Postessa yöpyessämme, pyöräillessämme jokivarrella Givetin kaupungin rantoja ja Pierrefondin linnakaupungissa.

Rheine

Rochefort, Hotel La Malle Poste

Givet

Pierrefondin linna

Pierrefondin linnasta ja pyöräilystämme halki maaseudun kannattaa katsoa huoltojoukkomme Ville Alatalon tekemä upea lyhytfilmi.

Huollon merkitys

Tuskinpa kukaan olisi pyöräillyt yhtäkään pitkää päivämatkaa näin hyvässä kunnossa ilman upeaa huoltojoukkoamme.

Tauot tunnistettiin aina Team Rynkebyn ja Suomen lipuista sekä iloisesti viittelöivistä punapaidoista. Emme voisi olla kiitollisempia hyvin mietitystä taukoruoista ja iloisesta asenteesta. Ihanin idea oli ottaa myös omat pesukoneet ja kuivarumpu mukaan, jotta me pyöräilijät saimme puhdasta vaatetta yllemme helposti.

Huolto myös tsekkasi meidät sisään ja pyörähuollon tiimi auttoi pitämään pyörät valmiudessa ja priimakunnossa. Välillä joku saattoi ottaa pientä maakosketusta lähdöissä, joten Medic-tiimi hoiti laastaroimiset mallikkaasti. Entä mainitsinko jo, että ylämäessä saimme takahuollon autosta aina tsemppimusiikkia, joka auttoi painamaan mäet ylös. Kiitos siis Hanna, Tuuli, Leena, Aki, Ville, Lydia, Mikko, Petri, Jaakko ja vierailevat supertähdet.

Erityistaputukset kuuluvat myös kapteeneille eli Esalle, Leenalle ja Ossi-Matille sekä ryhmänohjaajille Jannelle ja Markulle, jotka hoitivat koko jengin turvallisesti Pariisiin. Koko huippujengille vielä sydämellinen kiitos!

Saapuminen Pariisiin

Pariisiin saapuminen tuntui mahtavalta. Erityisen hienoa oli kantaa Suomen lippuja kypärässä. Monet olivat myös valmistautuneet upealla sukkamuodilla kunnioittamaan hienoa tilaisuutta. Maaliin saavuimme hurraavan väkijoukon välistä, jossa tapasimme läheisiä ja muita teamrynkebyläisiä Islannista, Norjasta, Ruotsista, Tanskasta ja muualta Suomesta. Pelin henkeen kuului myös vaihtaa toisten maiden pyöräilijöiden kanssa paitoja ja lopuksi olikin aivan mahdotonta tunnistaa kuka oli mistäkin joukkueesta. Tunnelma maalissa oli iloinen ja kyyneleitäkin vuodatettiin.

Halailimme toisiamme, suukottelimme läheisiä ja iloitsimme kaikki yhdessä hienon reissun päätöstä. Erityisen koskettavaa oli kuitenkin nähdä plakaatteja syöpään menehtyneiden lasten muistoksi. Tämä oli todella hyvä muistutus siitä, miksi me tälle pyörämatkalle alunperin lähdimme.

Olisin erittäin onnellinen ja kiitollinen, jos voisit vielä lahjoittaa syöpään sairastuneille lapsille ja nuorille sekä lasten syöväntutkimukseen tästä linkistä.

Lahjoita Sylvalle ja Aamusäätiölle tästä

Pienten puolesta Pariisiin – perheenäidin matkapäiväkirja

Team Rynkeby

Ps. We did it! Hyvä Team Rynkeby Espoo!!!