Home Eurooppa Cannes teinin kanssa – Nähtävyyksiä & Île St Marguerite

by Timo Hirvonen
Cannes teinin kanssa
Tarinoiden taival:FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Cannes teinin kanssa oli avartava kokemus. Nautiskelimme Cannesin kaupunkinähtävyyksistä, shoppailusta ja piipahdimme Rautanaamion Île Saint Marguerite -vankilasaarella.

20191024-073159-FI

Cannes teinin kanssa – minkälaista oli matkustaa kahdestaan?

Keväällä kävin Emman kanssa Pariisissa ja nyt lokakuussa Lauran kanssa Cannesissa. Viime vuonna piipahdimme Skotlannissa Timon ja Hannan kanssa isojen tyttöjen jäädessä kotiin. Tajusin juuri, etten ole näistäkään reissuista vielä kirjoittanut. No aloitetaan nyt ensin tästä reissusta Lauran kanssa.

On tosi erilaista matkustaa vain yhden lapsen kanssa. Se tuntuu ensinnäkin tosi helpolta, kun huomiota ei tarvitse jakaa kaikkien kolmen (ja miehen, haha) kesken. Se ei kuitenkaan ole se syy, miksi lasten kanssa kannattaa matkustaa kahdestaan. Avartavinta oli huomata roolien muuttuvan, kun suurin osa reissusäätämisestä putoaa pois. Kahdestaan on helpompi tehdä asioita hetken mielijohteesta ja tuntikausien jutteluihin voi sukeltaa hyvällä omallatunnolla. Voi syödä ulkona enemmän ilman, että reissubudjetti keikahtaa täysin päälaelleen. Voin täydestä sydämestä sanoa, että Laura oli mitä parhainta matkaseuraa. En muista, milloin olisin nauranut niin paljon ja tehnyt yhtä hölmöjä juttuja. Sellainen tekee tosi hyvää äiti-tytärsuhteelle.

20191026-093500-FI

20191026-224046-FI

Kolme päivää Cannesin kaupunkielämää

Tällä reissulla meillä oli luksusvastaanotto: asuntovälittäjämme Petri nappasi meidät suoraan lentokentältä kyytiin. Pääsimme kurkistamaan tulevaan kotiimme ensimmäistä kertaa. Asunnon harvinaislaatuisuuden takia teimme siis kaupat näkemättä asuntoa etukäteen. Onneksi ei tarvinnut pettyä. Rakastuimme erityisesti ihanaan merimaisemaan. Muita asuntokuulumisia voi lukaista tästä.

Asunnolta jatkoimme matkaa myöhäiselle lounaalle kaupungin keskustaan. Periranskalaiseen tapaan ruokajuomana siemailimme tuhtia bordeux’laista. Syyskuussa osa ranskalaisista oli kääriytynyt toppatakkiin ja kaulahuiveihin. Ulkona oli ehkä 17 astetta lämmintä ja auringossa ihan t-paitakeli. Yövyimme Radisson Blue Thalasso Spa’ssa, jossa on muuten tosi hieno kattouima-allas suoraan auringonlaskuun.

20191024-125832-FI

20191025-152300-FI

Iltakävelyllä: Vieux Port ja La Croisette

Tavaroiden purkamisen jälkeen kävelimme hitaasti vanhan sataman bulevardia ja nautimme auringonpaisteesta. Cannesin kauneimmat paikat löytyvät rannan tuntumasta. Vieux Port on täynnä toinen toistaan kalliimpia jahteja, mutta rivistön päästä löytyy myös purjeveneitä ja ihan minikokoisia kalastuspaatteja sulassa sovussa.

Satamasta jatkoimme matkaa kuuluisalle La Croissette rantakadulle. Turistisesonki oli jo ohi ja hienot rantaravintolat olivat kätkemässä rantalavitsoja ja valkoisia aurinkovarjoja talvea varten varastoon. Juoksentelimme rantahietikolla ja hassuttelimme. Ottaessani Laurasta kuvaa, kovempi aalto tyrskäytti vedet polviani myöden pinnan alle. Lauralla oli hauskaa, kun hän itse oli ehtinyt tempaista kengät pois. Louskutin tennarit vettä täynnä takaisin hotellille kenkiä vaihtamaan. Matkalta poimimme mukaan Lovebox Sushistä välipalaa ja ihailimme auringonlaskua.

20191024-155744-FI

20191024-160033-FI

20191024-165907-FI

20191024-180405-FI

20191024-180659-FI

Kaupunkielämää: Lord Broughamin patsas, Marché Fourville ja shoppailua

Perjantain omistimme jouluostoksille (Huom! lokakuussa) ja kaupungilla pyörimiseen. Ihastuimme erityisesti kahteen edulliseen sisustuskauppaan: L’idee ja espanjalainen Muy mucho. Kannattaa käydä kääntymässä, jos olette lähistöllä. Nähtävyyksiä tuli ihasteltua shoppailun lomassa.

Palace de Festivalia viistosti vastapäätä sijaitsee kaunis pieni puistikko, jossa sijaitsee Lordi Broughamin patsas. Pieni tarina siis hänestä. Henry Peter Brougham, 1. Paroni Brougham syntyi 1778 Edinburgh’ssa ja kuoli 1868 Cannesissa. Hän oli lakimies, poliitikko, uudistaja ja parlamentaarikko Englannissa. Hän vei monia lakiuudistuksia läpi ja hyökkäsi vahvasti orjakauppaa vastaan. Brougham johti Lontoon yliopiston perustamista (1825-1928). Brougham vietti viimeiset 30 vuotta elämästään Cannesissa ja häntä pidetään yhtenä Cannesin kaupungin perustajista. Kovasta yrityksestä huolimatta hän ei koskaan saanut Ranskan kansalaisuutta. Lähde: Britannica.com

Marché Fourville on katettu markkinapaikka, josta saa ostettua kaikkea tuoretta kukista vihanneksiin. Kerran kuukaudessa maanantaisin siellä järjestetään antiikkimarkkinat, jonne todellakin aion suunnata, kun tulevaisuudessa pääsen Ranskan kotiamme sisustamaan. Tällä kertaa ihastelimme vain kukkia ja hedelmiä.

Cannes teinin kanssa

20191024-160950-FI

20191025-134924-FI

20191025-130256-FI

20191025-130513-FI

Aperitiivit tunnelmallisessa ravintolakorttelissa

Shoppailupäivän ja nähtävyyksien jälkeen olimme jo valmiita palaamaan hotellille, mutta josko nyt kuitenkin aperitiivit ensin? Rue Hochen ja Rue Hélène de Vaglianon välissä on tosi monta kivaa ravintolaa, jotka kaikki ovat levittäneet tuolinsa ulos olipa sitten kesä taikka talvi. Kylmällä ilmalla ravintolat tuovat lämpölamput, huovat ja seinustat suojaamaan nautiskelijoita. Hyviä brunssipaikkoja ovat mm. Le Lénôtre ja Warner Cafe. Ravintolasuosituksia puolestaan Le Cirque, Casa di Nonna, Emilie and the cool kids sekä Brasserie Le 33.

20191025-141235-FI

20191025-142612-FI

Päiväkävely Île de Saint Margueriten vankilasaarella

Lentomme lähti vasta illalla, joten ehdimme piipahtamaan päivällä Cannesin edustalla sijaitsevalla Île de Saint Margueriten vankilasaarella. Tänne pääsee lautalla noin vartissa. Paikka on suosittu viikonloppukohde paikallisille. Siellä pääsee patikoimaan luonnossa, uimaan ja syömään joko omia piknik-eväitä tai istuskelemaan saaren muutamaan pieneen ravintolaan.

Île Saint Margueritella on virunut Aleksandre Dumas’n kirjoistakin tuttu Rautanaamio elinkautistaan. Rautanaamion oikea henkilöllisyys on jäänyt mysteeriksi. Kuuluisin teoria on itsensä kirjailija ja filosofi Voltairen, jonka mukaan rautanaamion takana on piileksinyt Ranskan kuninkaan Ludvik XIV (1643-1715) avioton velipuoli. Toisen teorian mukaan mies on poliittisissä skandaaleissa kärynnyt Eustache Dauger. Mielenkiintoiseen vankilamuseoon pääsee nimellistä maksua vastaan ja sen kiertää alle tunnissa.