Home Eurooppa Roadtrip+Finnlines korona-Euroopan läpi. Vastuullista?

Roadtrip+Finnlines korona-Euroopan läpi. Vastuullista?

by Timo Hirvonen
Finnlines
Tarinoiden taival:FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Pakkomatka korona-Euroopan läpi jännitti ja mietitytti. Toimimmeko vastuullisesti? Onko Finnlines turvallinen? Mitä matkalla kävi ja miltä siellä näytti?

20200731-204950-FR

Miksi flirttailemme koronan kanssa?

Syy matkustamiseen on tietysti toinen kotimme Ranskan Cannesissa. Ostoprosessi on hiponut ennätyksiä jopa Ranskan mittapuulla. Myyjät hyväksyivät ostotarjouksemme lokakuussa 2019 eli kymmenen kuukautta sitten. Compromis de Vente eli esisopimus saatiin monen kiemuran kautta allekirjoitettua helmikuussa 2020. Tämän jälkeen alkoi juoksemaan virallinen kahden kuukauden lainhuudatusprosessi, joka keskeytyi pandemiaan maaliskuussa. Ranskalaiset viranomaiset lomautettiin ja koko ostoprosessi solahti kolmeksi kuukaudeksi jäihin.

Sittemmin Ranska on avannut Suomen tapaan yhteiskuntaa asteittain ja kesäkuun alussa saimme tietää, että lopullinen kauppakirja päästään vihdoin allekirjoittamaan 3.7.2020 ja että, meidän täytyy olla paikan päällä henkilökohtaisesti. Lisäksi meidän on suotavaa varautua kahden viikon karanteeniin ennen kauppakirjojen allekirjoitusta. Matkaan täytyy lähteä siis viimeistään 11.6.

”Matkalle korona-Euroopan läpi on lähdettävä tai Cannesin asuntokaupat menevät mönkään.”

Matkustusaikataulu oli tiukka. Ranskan rajat aukesivat sunnuntaina 14.5. ja töitä piti meidän molempien tehdä heti aamutuimaan maanantaina 15.5. Kysymys ei siis ensisijaisesti ollut lomailusta vaan lähtemisestä olosuhteiden pakosta. Olen tallentanut Instagram Story Highlights‘n kaksi Finnlines -tarinaa, mutta sieltä löytyy myös useita Ranska-aiheisia storyja.

20200614-210409-FR

Miten matkustimme Ranskaan ja takaisin kesken epidemian?

Matkatavaksi valikoitui rahtilaiva Finnlines Helsingistä Travemündeen, mistä autoilisimme mahdollisimman pikaisesti Cannesiin Saksan, Sveitsin ja Italian läpi. Paluumatka kulkisi puolestaan Ranskasta Saksan kautta takaisin Travemündeen.

Finnlines

A/E: Travemünde
B: Basel
C: Cannes
D: Strasbourg

Tarvitsimme autoa Cannesin päässä puolentoista kuukauden aikana ja mukaan saimme mahtumaan pyöristä lähtien kaikki tarvittavat tavarat toiseen kotiimme. Oma auto tuntui myös lentämistä turvallisemmalta turvavälien osalta.

Meri- ja maateitse Cannesiin pääsee Suomesta nopeimmillaan noin parissa päivässä riippuen siitä, kuinka paljon beba kestää istumista. Laskimme, että lapsiperheenä 850 kilometriä autoilua päivässä on maksimi, jolloin yöpyisimme matkalla vain yhden yön. Yhteensä matkaa yhteen suuntaan kertyi 1700km eli noin 18h taukoineen.

20200611-132222-FR

20200611-171425-FR

Matkustaminen Finnlines rahtilaivan kyydissä on ympäristöteko

Tässä vaiheessa on ehkä syytä kirjoittaa muutama sana lentoliikenteestä. Pidin syksyllä Cannesin kotiamme sen verran varmana ”nakkina”, että uskalsin varata lentoja pitkälle kevääseen ja itse asiassa syksyyn asti. Tarkoitus oli ja on asua puolet vuodesta etätöissä Ranskassa ja puolet Suomessa. No maailma ei mennyt ihan alkuperäisten suunnitelmien mukaan ja koronan takia lentoliikenne pysähtyi totaalisesti, kuten kaikki tiedämmekin.

Lentojen peruuntuminen ei oikeastaan haittaa. Olen jopa helpottunut siitä. Oman lentomatkustamisen kanssa on tässä kevään aikana tapahtunut ”luomumunat”. En kerta kaikkiaan pysty enää ostamaan tai syömään muita kuin luomukananmunia. Sama juttu on käynyt nyt lentämisen kanssa: lentomatkustaminen on alkanut kinnaamaan tosi pahasti vastaan ilmastokatastrofin takia. Ihan vaikka kuinka lentoja kompensoisi tai elämänvalintoja selittelisi itselleen parhain päin. Tästä syystä laiva + oma auto tai laiva + juna olivat käytännössä mietintämyssyssä. Juna jäi pois koronankin takia, mutta myös haastavien liityntäyhteyksien takia. Raideliikennettä toivoisi parannettavan Euroopassa huomattavasti – ja pian.

”En tiedä, itkeäkö vai nauraa! Meillä on nyt sitten toinen koti Ranskassa enkä halua enää lentää.”

20200731-204101-FR

20200731-185433-FR

20200611-171621-FR

Mistä lentoahdistus johtuu?

Sitran elämäntapatestin mukaan hiilijalanjälkeni on vuodessa 3 400kg co2e ilman lentämistä ja lentämisen kanssa 7500 kg co2e. Ero on järkyttävän suuri, enkä voi jättää sitä huomioimatta. Meidän kaikkien pitäisi pyrkiä omien päästöjen osalta 3 500 kg co2e:n, jotta meillä on edes mahdollisuus pysäyttää ilmaston lämpeneminen 1,5 asteeseen. Ihan vertailun vuoksi suomalaisten keskimääräinen hiilijalanjälki on 10 300 kg co2e.

Kannattaa käydä tekemässä oma elämäntapatesti. Se avaa tosi konkreettisesti, miten meistä jokainen voi tehdä omassa arjessaan ympäristöystävällisiä ratkaisuja. Tässä vinkiksi muutokset omaan hiilijalanjälkeeni, jotka tein ilman suuriakaan ponnisteluita:

1. Asuminen:
– Viiden hengen talous lämpenee maalämmöllä. (ei muutoksia)

2. Muu energia
– Muutin sähkösopimuksemme täysekosähköksi (tuulivoima). Se maksaa 1 euron kuukaudessa enemmän kuin aiempi osaekosähkösopimuksemme. Panos ilmastoon on siis 12 €/v.

3. Liikkuminen
– Myimme bensakäyttöisen auton pois. Toinen automme on hybridi ja normiajossa pärjäämme hyvin sähköllä. Nyt myös autoon tankkaamamme sähkö on ekoa. Teemme enemmän etätöitä ja käytämme enemmän julkisia. Lapset saavat mennä itse treeneihin julkisilla ja pyörällä.

4. Kuluttaminen
– Tämä ei ollut ongelma aiemminkaan, koska emme juuri ostele uusia vaatteita tai tavaroita.
– Olemme kuitenkin ostaneet tänä vuonna tietoisesti kaikki vaatteet Töölön ihanalta merkkivaatekirpparilta Relovesta ja huonekalut Tori.fi’stä. Myös kukkaro kiittää. Lastenvaatteet ovat aina saatu ystäviltä. Uutena ostamme lähinnä sukat ja alusvaatteet.

5. Syöminen
– En syö itse punaista lihaa tai käytä vaikkapa lihaleikkeleitä. Kanaa syön vähenenevissä määrin, joten ruokavalioni on aika kasvis- ja kalapainotteinen. Juusto ja jugurtit sen sijaan ovat aika kovalla käytöllä. Niistä en nyt kuitenkaan ihan heti ole luopumassa ennen kuin löydän hyvät korvikkeet tilalle. Ruokahävikkiä ei juuri onneksi tule.

6. Matkustaminen
– No sitten se matkustaminen. Viime vuonna lensimme yli 5 kertaa edestakaisin Euroopassa.
– En aio olla täysipuritaani lentämisen suhteen, mutta se, että lopettaisimme lentämisen, vähentää omaa hiilijalanjälkeäni merkittävästi eli 7200 kg co2e:sta 3400 kg co2e:n.

20200731-205724-FR

Turvallisuus laivalla koronan aikaan

Emme ole vainoharhaisia, mutta kyllä matkustaminen pandemian ensimmäisen aallon jälkimainingeissa jännitti. Mukana oli kertakäyttökäsineitä, käsidesiä ja savetteja. Lautalla vietimme aikaa käytännössä pelkästään hytissä ja roadtrip oli sen verran tiukka, ettei muuta tullut edes nähtyä kuin maisemia auton ikkunoista ja bensiksen taukopenkkejä.

Muutama sana muuten korona-turvallisuudesta Finnlines’n kyydissä. Menomatkalla kesäkuun puolivälissä leikkipaikka, hieroja ja kahvila olivat täysin paussilla koronan takia. Buffet oli auki, mutta henkilökunta annosteli ruoat, jotta ruokailuvälineisiin ei tarvinnut koskea.

Laivan 500:sta matkustajapaikasta käytössä oli ehkä 30 ja henkilöautoja näimme omamme lisäksi viisi. Suurin osa ihmisistä vaikutti olevan rekkakuskeja ja henkilökuntaa. Olimme ainoa lapsiperhe.

20200611-141606-FR

20200611-193755-FR

20200611-185623-FR

20200611-182223-FR

Paluumatkalla elokuun alussa laiva näytti olevan hyvinkin täysi. Henkilöautojen rekisterikilvistä päätellen suurin osa matkustajista oli saksalaisia, hollantilaisia ja sveitsiläisiä. Suomalaisia ei juuri näkynyt.

Sekä mennessä että tullessa meillä oli pöytävaraus (suositeltavaa) ja ateriapaketti, mikä teki ruokailusta koronan osalta erittäin miellyttävää. Ei tarvinnut miettiä, että joku tuppautuu liian lähelle syömään. Ruokailut oli porrastettu ja suurin osa ihmisistä käytti onneksi maskeja ja käsidesiä hakiessaan ruokaa. Kertakäyttöhanskat olivat kätevät, jolloin buffetin annosvälineisiin ei tarvinnut koskea omin sormin.

Paluumatkalla saimme itse annostella ruokamme. Lasten leikkipaikka ja sauna/poreamme olivat myös auki, mutta niiden henkilömäärät oli rajoitettu ja paikat desinfioitiin tasaisin väliajoin.

20200731-104258-FR

20200731-103543-FR

20200731-182749-FR

20200731-185158-FR

Miltä Lux Cabin ja Owner’s Suite näyttivät?

Lapsiperheenä osasimme todella nauttia normaalia suuremmasta hytistä ja varsinkin nyt, kun vietimme lähes kaiken ajan hytissä. Menomatkalla nukuimme Lux-hytissä (16-20m2).

20200612-113825-FR

20200612-155032-FR

20200611-212723-FR

20200611-212621-FR

Paluumatkalla nautiskelimme Owner’s sviitissä (38m2).

Molemmissa hyttivaihtoehdoissa sai nauttia kauniista merimaisemista ja parisängyn autuudesta. Oma jääkaappi ja telkkari olivat ehdottomia lasten kanssa matkustettaessa. Suurimmat erot hyttien välillä olivat neliömäärät, pakettiin kuuluvat tarjoilut ja sänkymuodot (Lux’ssa kerrossänky, Owner’s hytissä sohvasänky kahdelle). Nämähän eivät ole ainoat hyttivaihtoehdot. Lue lisää eri hyteistä täältä.

Finnlines’n Helsinki-Travemünde-Helsinki -aikatauluihin pääset tästä linkistä.

20200730-232726-FR

20200730-233923-FR

Oliko reissu lopulta vastuullinen vai ei?

Korona-jännityksestä huolimatta, koen, että matkamme laiva + autoyhdistelmällä Helsingistä Cannesiin sujui olosuhteisiin nähden turvallisesti ja luonnon osalta vastuullisemmin. Vältimme ihmismassoja, pidimme turvaväliä, huolta käsien pesusta ja desinfioinnista ja käytimme maskeja aina sisätiloissa sekä väkijoukoissa.

Emme ottaneet myöskään paikan päällä Ranskassa turhia riskejä. Kiertelimme pelkästään luonto- ja ulkoilmakohteita, asustelimme omassa kodissamme ja ajoimme omalla autolla. Cannesissa koronalevinneisyys oli puolentoista kuukauden matkamme aikana täsmälleen sama kuin Suomessa eli 1.3/100 000 henkilöä kohden. Muussa tapauksessa lähteminen olisi ollut vaikeampaa tai jopa mahdotonta. Mikään asunto ei mene terveyden edelle.

Palasimme eilen matkalta ja aiomme pitää varmuuden vuoksi parin viikon omaehtoisen karanteenin. Koronan toinen aalto voi helposti olla tulossa piankin, joten kannattaa seurata tarkasti ulkoministeriön matkustustiedotteita ja suosituksia matkustuksen suhteen.

Seuraava Finnlines-reissu odottaa meitä marraskuussa, jos korona-tilanne sen sallii. Suunnitelmissa on ajaa pariksi kolmeksi kuukaudeksi Ranskan kotiimme kaamosta pakoon, etäilemään ja viettämään joululomia. Ja niistä ihanista joulutoreista voi aina haaveilla.

*Kaupallinen yhteistyö Finnlines’n kanssa*

20200611-193734-FR

20200731-205314-FR

Ohessa vielä muiden matkabloggaajien postauksia Finnlines’lla matkaunelmointiin.

Aila ja Juha: Espanjaan helppo alku Finnlinesilla ja rento jatko läpi Saksan

Matkakuume: Maata pitkin junalla Malaga Helsinki

Shampanjaa muovimukista: Risteillen Saksaan – vähän erilainen laivakokemus

Passionate Traveller: Finnlines ja Finnswan kokemuksia

Mutkia matkassa: Finnlines Naantali-Kapelskär

Lempipaikkojani: Tyylillä Itämeren yli Saksasta Suomeen

Tämä matka: Finnlines Finnstar – Flowlla yli Itämeren

Annan matkablogi: Finnlines kokemuksia rahti-matkustajalaivalla lasten kanssa

Vaihda vapaalle: Laivan auton kanssa Ruotsiin

Drama on the road: Rahtilaivalla Saksasta – tuskaa vai tunnelmaa

Tasty Travellissimo: Rennosti Ruotsiin – reissuromantiikkaa Saaristomerellä

Pipo silmillä: Nainen ratissa roadtripillä Tsekissä, Puolassa ja Via Balticalla

20200731-130802-FR

20200611-193659-FR

You may also like

6 comments

Sanna elokuu 2, 2020 - 23:08

Hei
Kiva että pääsitte turvallisesti kotiin.
Asuntokaupat voi tehdä myös notaarille toimitetulla valtakirjalla. Itse muutimme täällä Ranskassa juuri viime viikolla ja vaikka olimme loppukaupan aikaan Ranskassa niin hoidimme sen juurikin valtakirjalla. Kun kaupat tehty niin meidän kiinteistönvälittäjä ilmoitti vain että uuden asunnon avaimet haettavissa. Ihan kätevä juttu varsinkin kun emme näin korona aikaan halunneet istuskella notaarin luona maskit päällä käymässä samoja dokumentteja läpi mitä olimme jo monesti nähneet.
Sanna

Reply
Timo Hirvonen elokuu 7, 2020 - 10:38

Heipsan,

Ihanaa, että teillä on asuntokaupat onnellisesti takana! Onneksi olkoon 🙂

Niin ja olet aivan oikeassa. Kiinteistökaupat voi tehdä myös valtakirjalla, jota myös yritimme ennen lähtöä kuukauden päivät. Tässäkin välissä oli vain niin monta byrokraattista kiemuraa, että valtakirjameininki olisi pidentänyt koko prosessia useammalla kuukaudella lomakauden takia, jolloin olisi jouduttu jälleen tekemään kolmatta kertaa uudet dokumentit sähkäriltä, putkimieheltä jne. Ne kun olivat aina 3kk voimassa. Hulluintahan tässä lopulta oli se, ettemme päässeet edes allekirjoittamaan henk koht Ranskassa vaikka allekirjoitustilaisuudessa olimmekin, koska myyjän notaari pisti jälleen koko homman poikki määräämättömäksi ajaksi…Saimme kuitenkin annettua prokuran omalle notaarillemme face to face. Koko prosessi vaati vielä 2 virallista valitusta myyjän notaarista heitä valvovaan notariaattiin. Uskon, ettei meidän olisi tarvinnut lähteä, mikäli myyjän notaari ei olisi ollut niin saamaton ja huono työssään. Kummallista, kun asuntokauppaprosessit ovat kovin erilaisia notaareista riippuen…
Terkuin,
-Heini

Reply
Marika /Matkalla Missä Milloinkin elokuu 3, 2020 - 17:10

Hienoa, saitte lopulta asuntokaupat tehtyä ja vielä turvallisuus hyvin huomioiden. Taidanpa itsekin tehdä tuon Sitran elämäntapatestin.

Reply
Timo Hirvonen elokuu 7, 2020 - 10:30

Ciao Marika,
Kiitos niin paljon hyvistä fiiliksistä. Olemme kovin onnellisia, että kaupat vihdoin onnistuivat. Ja jep Sitran testi on kovin silmiäavaava, mutta ei ahdistava.
Aurinkoa,
-Heini

Reply
Leena Pietarinen elokuu 3, 2020 - 20:46

Olisitte voineet Tehdä myös kaupan Habisol- firman toimistossa Töölössä. Eikä riskeerata perheen terveyttä. Nyt olette sitten 2 viikon karanteenissa Suomessa. Ja päinvastoin kun menette syksyllä Ranskaan. Ennen kuin toisin päätetään. Kannattaa varmaan ottaa korontesti nyt.

Reply
Timo Hirvonen elokuu 7, 2020 - 10:28

Hei Leena,
Valitettavasti Habisol -välitystoimisto ei hoitanut meidän kiinteistökauppoja vaan meillä oli toinen välittäjä. Kokonaisuuteen liittyi myös paljon muita tekijöitä, kuten ranskalainen byrokratia sekä norjalais-tanskalais-englantilainen perikunta myyjänä. Karanteeni ei meitä haittaa. Olemme muutenkin viettäneet Suomessa hyvin karanteeninomaista elämää, joten tämä ei siitä poikkea juurikaan. Mitä nyt kauppatavarat tulevat kotiinkuljetuksella.
Ihanaa kesää sinulle!
-Heini

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.